به راه اندازی VoIP فکر میکنید، ولی نمیدانید از کجا شروع کنید؟ واقعیت این است که تا اینجا که تصمیم خود را گرفتهاید باید بدانید که قدم بزرگی در جهت بهبود ارتباطات و کاهش هزینههای خود برداشتهاید. از اینجا به بعد هم ما در کنار شما هستیم تا با راه اندازی ویپ از مزایای آن بهرهمند شویم.
مرکز تلفن ویپ با امکاناتی که در اختیار شما قرار میدهد قرار است کار را برای شما و مخاطبان شما بسیار سادهتر کند. ولی این تا حد زیادی نیز به گامهایی بستگی دارد که برای راه اندازی VoIP و نصب و استقرار و استفاده از آن برمیدارید. پس در ادامه با ما باشید تا با بهترین بازدهی این مسیر را طی کنیم.
زیرساخت لازم برای راه اندازی VoIP
یکی از نکات مهم قبل از راه اندازی هر سیستمی توجه به تهیه بستر و زیرساخت آن سیستم است. در مورد سیستم تلفنی تحت شبکه نیز همینطور است، با این تفاوت که این مورد یکی از مزایای بزرگ آن هم به شمار میرود. در راه اندازی ویپ نیاز به سیمکشیهای پیچیده سیستم آنالوگ نیست و تمام ارتباطات روی بستر شبکه کامپیوتری شرکت قابل برقراری است. پس تا اینجای کار صرفه بزرگی در هزینهها داشتهایم.
چه چیزهایی نیاز دارید؟
یکی از نقاط قوت سیستم تلفنی ویپ امکان ارتقای بسیار ساده آن است. در تنظیمات ویپ با افزایش کاربران چالشی نخواهید داشت. میتوانید مرکز تلفن خود را در آینده متناسب با نیازهای جدید سازمان گسترش دهید. ولی وقتی قصد راه اندازی VoIP دارید باید برآوردی داشته باشید که چه ظرفیتی از تجهیزات را در ابتدا تهیه کنید. با کمی دوراندیشی میتوانید تجهیزاتی را بخرید که در آینده نیز پاسخگوی نیاز شما باشند.
تهیه و پیادهسازی یک مرکز تلفن ویپ به ما امکان میدهد که هزینههای راهاندازی مرکز تلفن خود را بهصورت منعطف مدیریت کنیم و در آینده برای گسترش مرکز تلفن خود به چالش نخوریم .
بررسی خطوط تلفن
برای راه اندازی VoIP باید نوع خطوط تلفنی که قرار است در سیستم تلفنی استفاده شوند را در نظر داشته باشیم. اگر از خطوط آنالوگ PSTN شهری استفاده میکنید، باید به تعداد آنها پورت گیتوی یا کارت را تهیه کنید. کار این تجهیزات گیتوی یا کارت تبدیل آنالوگ به IP برای استفاده در سیستم تلفنی تحت شبکه است. سیمکارتها یا خطوط E1 نیز کارت و گیتوی مخصوص به خود را دارند که باید برای استفاده از این خطوط آنها را تهیه کرد.
استفاده از خطوط تلفن اینترنتی در سیستم تلفنی ویپ نیاز به خرید تجهیزاتی ندارد و میتوان این خطوط را در تنظیمات راه اندازی ویپ لحاظ کرد و از این خطوط استفاده کرد. بههرحال نوع خطوط در اقداماتی که باید پیش از نصب انجام داد مهم و تأثیرگذار است.
انتخاب سرور
نیاز به یک سرور برای راه اندازی مرکز تلفن نرمافزاری ویپ ضروری است. البته معمولاً در شرکتها سرورهایی برای اجرای سرویسهای لازم درونشبکهای بهصورت مجازیسازی وجود دارند که میتوان از همانها برای ایجاد یک ماشین مجازی و راه اندازی ویپ استفاده کرد. پس در عمل معمولاً تهیه سرور VOIP برای شما هزینهای در بر نخواهد داشت، ولی بهتر است قبل از نصب مشخصات آن را با شرکت سرویسدهنده چک کنید تا بتواند نیازهای شما را کاملاً پوشش دهد.
تصمیم برای انتخاب روش مکالمه
اینکه برای مکالمه از چه روشی استفاده میکنید هم نباید فراموش کرد. آیا میخواهید از سافت فون یا تلفنهای نرمافزاری استفاده کنید؟ آیا هدست و انواع مختلف آن را ترجیح میدهید؟ قصد خرید IP Phone دارید؟ چه تعداد تلفن بیسیم، تصویری، کنفرانس، رومیزی و با چه قابلیتهایی احتیاج دارید؟ آیا بنا بر ملاحظاتی قصد دارید تا با خرید مبدل از تلفنهای آنالوگ قبلی خود استفاده کنید؟ آیا ترکیب همه اینها بهترین انتخاب برای سازمان شما خواهد بود؟ تمام این موارد در راه اندازی VoIP مهم است، ولی لازم نیست گیج شوید. یک سرویسدهنده خوب در نقش مشاور میتواند تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهد و این کار را برای شما ساده کند.
کدام نوع از سیستم تلفنیهای ویپ؟
ممکن است که شما مغازهای با نیازهای محدود باشید که قصد گسترش ندارید و نیازهای شما با یک سیستم سختافزاری مشخص قابلدستیابی هستند. شاید هم استارتاپی روبهرشد هستید که با امکانات مختلف میخواهید مزیتهای رقابتی متنوعی پیدا کنید تا بتوانید سریعتر رشد کنید. ممکن است سازمانی باشید که آنقدر تماسهای همزمان بالایی دارید که باید معماری سیستم تلفنی شما متفاوت باشد. سیستم تلفنی ویپ آنقدر متنوع است که برای هر ساختاری راهحل متنوعی دارد. باید بادقت بررسی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.
انتخاب بهترین شرکت راه اندازی VoIP
راه اندازی مراکز تلفنی ویپ، توسط سازمانها و متخصصین بسیار متفاوت انجام میشود. قیمت اولین و تنها پارامتری نیست که باید به آن توجه کنید. فراموش نکنید که استفاده از تمام امکانات سیستم تلفنی تنها در یک استقرار امن و بیدردسر معنی خواهد داشت. در ادامه به برخی از پارامترها اشاره میکنیم که در انتخاب شرکت سرویسدهنده بسیار مهم هستند:
- سرویسها و امکانات شامل ماژولها و نرمافزارها که قرار است بسته به نیاز شما بر روی مرکز تلفن راه اندازی شود.
- کیفیت راه اندازی مرکز تلفن که تأمین امنیت مرکز تلفن و راه اندازی اصولی و کیفیت تماس را هم شامل میشود.
- مشاوره درست و حرفهای بسته به نوع بیزینس و نیازها و فرهنگ سازمانی شما
- پشتیبانی ارائه شده توسط شرکت
- انصاف، مسئولیتپذیری و رعایت اصول اخلاقی و حرفهای
- تجربه و رزومه کاری سازمان
…
با وجود امکانات فراوانی که راه اندازی VoIP در اختیار شما قرار میدهند، برای داشتن یک مرکز تلفنی ویپ حرفهای پارامترهای گوناگونی برای مدیریت و کاهش هزینهها در اختیار است .
پشتیبانی سیستم
باید همیشه در ذهن داشته باشیم چقدر اهمیت سیستم تلفنی در سازمان بالاست و چطور میتواند ما را چند قدم به جلو ببرد یا مشتریان ما را ناامید کند. پس باید برای پشتیبانی و نگهداری سیستم تلفنی خود برنامه فکر شدهای داشته باشیم. قبل از هر قراردادی مطمئن شوید که شرکتی که آن را انتخاب کردهاید تا چه زمانی سیستم را پشتیبانی میکند؟ چه برنامه و سطوحی برای پشتیبانی دارد و هزینه آنها به چه صورت است. از چند مشتری رزومه این شرکت درباره کیفیت پشتیبانی آن بپرسید و مطمئن شوید که تنها نخواهید ماند.
در پایان
استفاده از فناوریهای جدید همیشه مزایایی برای کاربران به همراه دارد. راه اندازی ویپ هم کمک بسیار بزرگی برای ارتقای سطح ارتباطات شما خواهد داشت. ما در اینجا مواردی که باید برای راه اندازی VoIP در نظر داشت آوردیم تا با چشم باز این مسیر را بپیمایید. بهخاطر داشته باشید که ما هم همراه شماییم تا در کنار هم از مسیر لذت ببریم. در صورت هرگونه ابهام یا نیاز به راهنمایی با ما و مشاورین متخصص ما تماس بگیرید.