وقتی در مورد بهترین تلفن اینترنتی صحبت میکنیم یعنی میدانیم اهمیت خط تلفن تا چه حد بالاست و کیفیت آن چقدر میتواند مهم باشد. افراد و کسبوکارهایی که میدانند خط تلفن ابری چیست از آن به عنوان ابزاری در جهت برقراری تماسها، سهولت ارتباطات، افزایش عملکرد و کاهش هزینه استفاده میکنند. بهترین تلفن اینترنتی به طور خلاصه در جهت برآورده کردن همین خواستهها حرکت میکند. در ادامه با هم میبینیم که شرکت های ارائه دهنده تلفن اینترنتی در این راستا چه خصوصیاتی باید داشته باشند یا اصلا نباید داشته باشند.
تلفن اینترنتی چیست؟
تلفن ثابت ابری یک قناوری مبتنی بر اینترنت است، که صدا را به شکل بستههای دیتا بر روی بستر اینترنت منتقل میکند. به این ترتیب خبری از زوجسیمهای مسی برای جابجایی صدا و دفن کردن منابع مس در زیر زمین نیست. این فناوری امکانات و کیفیت بیشتر و هزینه کمتری را نیز همراه خود دارد. برای دانستن بیشتر این که خط تلفن اینترنتی چیست مقالات جداگانهای وجود دارد که صرفنظر از اینکه توسط چه شرکتی ارائه میشود تعریف یکسانی دارد. تفاوت بهترین تلفن اینترنتی غالبا مرتبط با نوع شماره و رند بودن و کیفیت آن است و این تفاوت در تعریف آن نیست.
شرکت های ارائه دهنده تلفن اینترنتی
واگذاری خطوط و خدمات تلفن ثابت تا مدتها منحصرا به دست شرکت مخابرات ایران و شرکتهای تابعه بود. مشکلات این خدمات به خصوص با افزایش جمعیت متقاضیان و کاهش منابع و زیرساختها سبب ایجاد تغییرات بعدی شد.
به این ترتیب مجوزی به نام پروانه ارتباطات ثابت FCP طراحی و تنظیم شد. شرکتهای دارای مجوز FCP این پروانه را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت میکنند تا علاوه بر اینترنت پرسرعت خدمات تلفن ثابت اینترنتی را نیز ارائه دهند.
در ایران شرکتهای ارائه دهنده تلفن اینترنتی، خدمات تلفن را معمولا بر روی بستر اینترنتی ارائه میدهند که خودشان عرضه میکنند. به این دلیل برای ارائه بهترین تلفن اینترنتی بر روی بهترین ارائه اینترنت نیز با یکدیگر رقابت دارند. از جمله این شرکتها میتوانیم به تلفن اینترنتی مبین نت، تلفن اینترنتی آسیاتک، تلفن اینترنتی شاتل و… اشاره کنیم.
پیش شماره این خطوط نیز که با کد 09 آغاز میشوند، در هر یک از این شرکتها متفاوت است.
بهترین تلفن اینترنتی، بایدها
خرید خط تلفن ابری امروزه چنان با استقبال روبرو شده است، که دیگر افراد و شرکتها میتوانند به مقایسه شرکتهای ارائه دهنده تلفن اینترنتی و میزان رضایت کاربران آنها بپردازند. این خبر خوبی است که انحصار واگذاری خطوط تلفن ثابت برداشته شده است و رقابتی در ارائه بهترین تلفن اینترنتی به وجود آمده است. رقابت غالبا در طول زمان به ارائه خدمات باکیفیتتر منجر میشود.
در ادامه با هم ببینیم که بهترین تلفن اینترنتی باید چه خصوصیاتی داشته باشد.
1- شفافیت هزینهها
این موضوع که خرید خط تلفن ابری کاملا از نظر اقتصادی بهصرف است، ولی مقدار هزینهای که برای تلفن اینترنتی پرداخت میشود باید کاملا شفاف باشد. این هزینه میتواند شامل هزینه ابتدایی، آبونمان، هزینه مکالمات، تجهیزات و اینترنت باشد. به عنوان مثال این که خریدار بعد از خرید خط متوجه شود که حالا نیاز به خرید اینترنت همان شرکت FCP دارد اصلا منصفانه نیست. شرکت ارائهدهنده هر هزینهای که قرار است از مشتری دریافت کند را باید در همان ابتدا به صورتی شفاف اعلام کند.
2- قابلیت انعطاف
متقاضیان خطوط تلفن ابری هم افراد حقیقی و هم حقوقی هستند. این تلفنها هم در منازلی با یک خط هم در سازمانهایی با چندین خط خریداران خود را دارند. پس بهترین تلفن اینترنتی قابلیت انعطاف این تغییرات را خواهد داشت. امکان افزایش خطوط و کانالها و پهنای باند آنها چیزی است باید درنظر گرفته شود.
3- امکان ادغام و یکپارچهسازی
خطوط تلفن اینترنتی قابلیت یکپارچه شدن با سایر ابزارهای تحت وب را دارند. این برنامههای تجاری میتوانند شامل ابزارهایی مانند CRM و اتوماسیون یا موارد مشابهی باشند. شرکتهای ارائه دهنده تلفن اینترنتی باید بتوانند با این ابزارها ارتباط برقرار کرده و استفاده یکپارچه را برای مشتریان خود فراهم کنند. بهترین تلفن اینترنتی قرار است بهترین تجربه کاربری را ایجاد کنند.
4- اعتبار و اطمینان
چند سالی است که از زمان ارائه اولین تلفنهای اینترنتی میگذرد. به این ترتیب برای یافتن بهترین تلفن اینترنتی میتوان به سراغ اعتباری که شرکتهای ارائه دهنده تلفن اینترنتی کسب کردهاند نیز رفت. یکی از بهترین راهها نیز بررسی رزومه و مشتریان و میزان رضایت در فرومهای مرتبط است. با مطالعه نقد و بررسیهای بیطرف میتوان تا حدود زیادی این اعتبار را بررسی کرد.
5- پایداری
همه ما که از اهمیت بالای ارتباطات دنیای امروز باخبریم، به لزوم پایداری آن نیز واقفیم. تماسهای تلفنی ما هرگز نباید از دست بروند و بهترین تلفن اینترنتی تا حد زیادی برآورده شدن این خواسته را تضمین میکند.
6- پشتیبانی بیدغدغه
کاربران خطوط تلفن ابری نیز مانند هر سرویس دیگری نیاز به امنیت خاطر دارند. این اطمینان در جهت مسائل فنی و کاربری میتواند تا حد بسیاری به رضایت از سرویس و در نتیجه افزایش بهرووری کمک کند.
بهترین تلفن اینترنتی، نبایدها
شرکتی که در جهت ارائه بهترین سرویس حرکت میکند به این نکته نیز آگاه است که این سرویس تا چه حد میتواند ضروری و حتی در مواردی حیاتی باشد. عدم توجه به این موارد میتواند به نارضایتی و قطع استفاده طولانی مدت از سرویس منجر شود که به نفع هیچ یک از دو طرف قرارداد نیست.
-
اطلاعرسانی نکردن اختلالات اینترنتی
مشکلات احتمالی اینترنت مانند هر فناوری دیگری اجتنابناپذیر است. سیستمهای ابری نیز به اینترنت متکی هستند و قطع شدن اینترنت به قطع تماسها میانجامد. نمیتوان توقع داشت که یک سیستم هرگز دچار اختلال نشود، ولی اطلاعرسانی این مشکلات احتمالی میتواند تا حد بسیار زیادی به رفع مشکلات ناشی از این اختلال کمک کند.
-
بی احتیاطیهای امنیتی
ارائهدهندگان راهکارهای ابری و تلفنهای اینترنتی باید نه تنها بر روی مسائل امنیتی دقت کنند، بلکه باید وسواس به خرج بدهند. اقدامات امنیتی دقیق و چندمرحلهای مانند رمزگذاریهای صوتی از ویژگیهای ضروری بهترین تلفن اینترنتی است که هرگز نمیتواند دادیده گرفته شود. اطلاعات و دادهها باید تا حد بسیار محافظت شوند و جای هیچ گونه نگرانی را برای کاربران باقی نگذارند.
-
نادیده گرفتن مقررات
همانطور که گفته شد، شرکتهای دارای پروانه FCP این مجوز را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گرفته اند و تحت کنترل این سازمان فعالیت میکنند. بنابر این عدم رعایت قوانین این سازمان میتواند به قطع سرویس و مشکلات بعدی منجر شود. شرکتهای FCP با عدم توجه به این مقررات، در واقع به ایجاد مشکلاتی برای مشترکین خود دست میزنند
چشمانداز خط تلفن ابری
ارتباطات ابری چندسالی است که ظهور پیدا کردهاند و از اولین واگذاری خط تلفن اینترنتی هنوز زمان زیادی نمیگذرد. شرکتهای ارائه دهنده تلفن اینترنتی نیز در کنار ما این مسیر را پیمودهاند و هنوز در حال رشد هستند. امروز عده زیادی میدانند که تلفن ثابت ابری چیست و استقبال از این خطوط همواره صعودی و رو به رشد بوده است. این یعنی که مسیر را تا حدی به درستی پیمودهاند. ولی مهم این است که بهترین تلفن اینترنتی بتواند خود را با افزایش انتظارات مشتریان ارتقا دهد و همواره مطابق با استانداردهای جهانی و پیشرفت تکنولوژی جلو برود. آینده این مسیر روشن است.